Ontspanning

Voldoende ontspanning, rust en slaap zorgen ervoor dat u zich geestelijk en lichamelijk fit voelt. Lekker in uw vel dus. Dat is een belangrijke factor als u gezond wilt blijven. Gaat u een stressvolle periode tegemoet, zorg dan goed voor uzelf. Neem de tijd voor ontspanning en bouw deze momenten iedere dag in. Zo blijven ‘inspanning en ontspanning’ in balans.

 

Iedereen heeft weleens last van stress. Maar als u het gevoel heeft dat u constant of vaak gestrest bent, kan dit ongezond zijn. Krijgt u daar ook klachten bij, dan is het echt tijd om er iets aan te doen. Het is nog beter om de klachten te voorkomen door goed om te gaan met stressvolle situaties

Iets doen tegen stress - tips

  • Blijf goed voor uzelf zorgen; zorg voor genoeg slaap, eet gezond en ga iedere dag een stukje wandelen in de buitenlucht.
  • Ga anders met uw problemen om: probeer oorzaken op een rij te zetten en bedenk mogelijke oplossingen hiervoor. Vraag hier hulp bij als het nodig is.
  • Zorg voor regelmatige ontspanning in uw dagelijks leven.

Slaapproblemen

Slecht inslapen, lang wakker liggen of te vaak of te vroeg wakker worden; slapeloosheid kan een groot probleem worden. Overdag bent u moe, lusteloos of prikkelbaar. U kunt zich niet concentreren. Het kan ontstaan door zorgen, persoonlijke problemen of lichamelijke klachten. Ook cafeïne- of nicotinegebruik kunnen een oorzaak zijn.

Slapeloosheid aanpakken - tips

  • Houd een slaapdagboek bij om inzicht te krijgen in uw slaappatroon.
  • Probeer een uur voor het slapen gaan alvast te ontspannen en vermijd overmatige inspanning, zoals sporten of werken.
  • Neem tot 2 uur voor het slapen gaan geen koffie, nicotine of drugs en eet niet meer.
  • Probeer volgens een vast ritme op ongeveer hetzelfde tijdstip naar bed te gaan én op te staan.

Naar de huisarts?

Hebt u problemen met slapen of kunt u moeilijk ontspannen? Bent u daardoor gestrest of erg vermoeid? Dn kan de huisarts u helpen. Samen met u en bijvoorbeeld met de praktijkondersteuner GGZ, maakt hij een plan maken om u mentaal en lichamelijk fitter te laten voelen.

Online zelfhulp

Wilt u zelf iets doen aan stress of slapeloosheid en kunt u hierbij wel wat hulp bij gebruiken, kijk dan op mentaalvitaal. Daar vindt u informatie, oefeningen, cursussen, zelftests enzovoort.

De cursus is ontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek door het Trimbos Instituut en wordt aanbevolen door OCE Nijmegen. Veel oefeningen en cursussen op deze site zijn gratis te gebruiken.

Meer informatie?

Beter omgaan met stress

Slaapproblemen