Alcohol

In Nederland drinkt 80% van de mensen regelmatig alcohol; meestal omdat ze het lekker en gezellig vinden. Sommige mensen gebruiken alcohol om te ontspannen en even nergens aan te hoeven denken. Bijvoorbeeld bij vermoeidheid, of wanneer ze ergens tegen opzien. En soms drinken mensen uit eenzaamheid, of wanneer ze pijn of verdriet hebben.

Teveel alcohol

Teveel drinken heeft effect op het reactie- en coördinatievermogen en u raakt sneller uw zelfbeheersing kwijt. Daarnaast is alcohol ook schadelijk voor uw gezondheid. Bijvoorbeeld voor uw lever, slokdarm, maag, darmen, alvleesklier, hart, hersenen en zenuwbanen. Wanneer u zich houdt aan de regels voor aanvaardbaar alcoholgebruik, kunt u deze problemen voorkomen.

Gewoonte wordt gewenning

Een glaasje na het werk, bij het avondeten of voor het slapen gaan; zo kan alcohol drinken ongemerkt een dagelijkse gewoonte worden. Voor u het weet, drinkt u meer dan goed voor u is.
Er kan dan gewenning en afhankelijkheid ontstaan. 

Minder drinken

Wanneer u minder drinkt of stopt met alcohol drinken, presteert u beter. En u kunt zich beter concentreren. U bent fitter en kunt problemen beter aan. Het is dus zeker de moeite van het proberen waard.

Verantwoord alcoholgebruik - tips

  • Drink als volwassene geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag.
  • Voor jongeren kan alcohol extra schadelijk zijn. Drink daarom geen alcohol als je jonger bent dan 18 jaar bent.
  • Voorkom dat alcohol drinken een gewoonte wordt door minimaal twee dagen per week niet te drinken.
  • Drink niet bij vermoeidheid, spanningen of persoonlijke problemen (zoals stress of angst).
  • Als u steeds (meer) alcohol nodig heeft voor hetzelfde gevoel, dan kan het zijn dat u van alcohol afhankelijk bent.
  • Gebruik geen alcohol in combinatie met drugs of medicatie.
  • Gebruik geen alcohol tijdens het werken, studeren, sporten of bij verkeersdeelname.
  • Drink niet als u zwanger bent of wilt worden en als u borstvoeding geeft.

 

Naar de huisarts?

Maakt u zich zorgen over uw drinkgewoonte en wilt u erover praten? Maak een afspraak met uw eigen huisarts. Hij of zij kan u helpen te minderen of te stoppen met drinken. Met ondersteuning is de kans dat u slaagt groter. Ook als u over de drinkgewoonten van uw partner of kind wilt praten, kunt u voor ondersteuning en advies contact opnemen met uw huisarts.

Bellen

Wilt u uw vragen over uw alcoholgebruik liever niet met de huisarts bespreken, bel dan voor een persoonlijk gesprek naar de Alcohol Infolijn. Alle gesprekken zijn anoniem en vertrouwelijk. Telefoon 0900-1995 (€ 0,10 per minuut).

Online zelfhulp

Wilt u direct zelf aan de slag, volg dan de online cursus minderdrinken, gratis en anoniem. Deze cursus is ontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek door het Trimbos Instituut en wordt aanbevolen door OCE Nijmegen.

Meer informatie?