Bewegen

Voldoende bewegen is belangrijk voor een gezonde leefstijl. Als u veel beweegt, voelt u zich sterk en gezond. Uw conditie wordt beter en uw spieren en botten worden sterker. Ook slaapt u vaak goed en u wordt minder snel moe.

Voldoende bewegen

Wanneer u vijf dagen per week, een half uur per dag actief beweegt, bent u gezond bezig. Dat kan fietsen zijn, zwemmen of een stevige wandeling. Maar ook dansen, tuinieren of schoonmaken.

Gezond bewegen - tips

  • Beweeg vijf dagen per week elke dag een half uur.
  • Kies een beweging die goed is voor u. Beweeg op een manier die u leuk vindt en die het beste bij u past. U kunt ook afwisselen.
  • Het bewegen heeft effect als u sneller gaat ademhalen, zweten en als uw hart sneller gaat kloppen.
  • Pas op dat u niet overdrijft; luister naar uw lichaam. Dat geeft vanzelf de grens aan, een steek in de zij bijvoorbeeld.
  • Als u samen met iemand gaat sporten of bewegen, houdt u het gemakkelijker vol.
  • Neem de trap in plaats van de lift, de fiets in plaats van de auto.

Naar de huisarts?

Meestal kunt u zelf prima uit de voeten als u meer wilt bewegen. U zult merken dat uw lichaam de grens aangeeft. En ook dat uw conditie snel vooruit gaat en dat u steeds meer aan kunt.
Wordt u bij inspanning benauwd, krijgt u een piepende ademhaling of pijn op de borst, neem dan contact op met de huisarts. Dat geldt ook als u door het bewegen lichamelijke klachten krijgt. Overleg met uw huisarts of u misschien beter een andere sport kunt gaan doen.

Meer informatie?

30minutenbewegen

Gezonde levensstijl